Nastolatek w sk贸rze 40-latka, czyli jak wspiera膰 rodzic贸w m艂odych-gniewnych 馃槒

Aby zrozumie膰 nastolatka,
spr贸buj dostrzec nastolatka w jego rodzicach.


     Okres adolescencji jest pe艂en paradoks贸w.

     I nie chodzi mi tym razem o galopuj膮ce zmiany w organizmie nastolatk贸w, ale o chaos w rodzinie. Jako nauczyciele czy wychowawcy pochylamy si臋 nad zbuntowanym albo wycofanym uczniem, wspieramy go w trudnym dla niego okresie, staramy si臋 s艂ucha膰, rozumie膰, pomaga膰 w rozeznaniu jego trudno艣ci, dylemat贸w, paradoks贸w. Tymczasem zbyt cz臋sto gubimy rodzic贸w, w艂a艣nie zagubionych, przera偶onych, zal臋knionych, sfrustrowanych i obwiniaj膮cych si臋 za domowe wojenki. Wypisz, wymaluj - mamy nastolatk贸w w cia艂ach czterdziestolatk贸w!

     Cz臋sto rozmawiam z rodzicami nastolatk贸w. Jako psycholog, terapeuta, wychowawca, nauczyciel, jednak przede wszystkim jako cz艂owiek. Schemat jest ten sam. Rodzic chce, ma dobre intencje, szuka rady i wsparcia, z艂otego 艣rodka, czegokolwiek, co poprawi sytuacj臋. Jaki efekt? Niesatysfakcjonuj膮cy, niestety. Mimo dobrych ch臋ci, domowe piekie艂ko trwa i ma si臋 dobrze.

[il. A. Dubois. I. Filliozat, Ju偶 si臋 nie rozumiemy!]

     Aby rodzic m贸g艂 efektywnie dzia艂a膰, sam musi najpierw zrozumie膰 nastolatka, ale nie tego, kt贸ry mieszka pod jego dachem, a tego, kt贸ry nadal w nim siedzi. Cz臋sto bowiem to, co w przesz艂o艣ci nierozwi膮zane, utrudnia doros艂ym ludziom ich funkcjonowanie. Nastolatek, kt贸ry w okresie adolescencji by艂 w wojnie z rodzicami i nie zakopa艂 toporu wojennego, ju偶 jako doros艂y top贸r ten wykopie do walki z w艂asnym nastoletnim dzieckiem. Najcz臋艣ciej frustrowa膰 go b臋d膮 te zachowania, z kt贸rymi walczyli jego rodzice, te, kt贸rych rodzice nie akceptowali, nie szanowali, nie przyznawali statutu wolno艣ci.

     P贸jd藕my o krok dalej. To nie tylko dotyczy rodzic贸w. Ten brak zrozumienia dla tkwi膮cego wci膮偶 w nas nastolatka przynosi fatalne skutki i w szkole, bo ilu偶 doros艂ych nauczycieli swoje nierozwi膮zane konflikty przenosi na uczni贸w, nie maj膮c nawet 艣wiadomo艣ci dzia艂ania takiego mechanizmu! Jak wobec tego nauczyciel czy wychowawca mo偶e wspom贸c rodzica, je艣li sam potrzebuje wsparcia?

     Nie jest to przegrana sprawa. Autorefleksja, wgl膮d w samego siebie, odwa偶ne spojrzenie na w艂asne l臋ki i akceptacja swoich s艂abo艣ci to pierwszy krok, by wyj艣膰 z b艂臋dnego ko艂a. Mo偶e pom贸c rozmowa ze specjalist膮, a mo偶na si臋gn膮膰 po literatur臋. Aby zrozumie膰 samego siebie, warto przeczyta膰 fragment ksi膮偶ki Isabelle Filliozat Ju偶 si臋 nie rozumiemy! Jak prze偶y膰 czas trzaskaj膮cych drzwi po艣wi臋cony rodzicom nastoletnich dzieci.

Co 艂膮czy wszystkich rodzic贸w nastolatk贸w?


    Po pierwsze, i oni, i ich dzieci przechodz膮 kryzys: doro艣li wieku 艣redniego, m艂odzie偶 nastoletniego buntu. Jedna i druga strona poszukuje odpowiedzi na te same pytania: kim jestem, jak b臋dzie wygl膮da膰 moje 偶ycie, jak膮 rol臋 b臋d臋 pe艂ni膰, itd. Mimo 偶e zmagaj膮 si臋 z podobnymi problemami, wzajemnie siebie nie rozumiej膮.

     Po drugie, i rodzice, i nastolatki odizolowuj膮 si臋 i s膮 przekonani, 偶e nikt ich nie rozumie. Dzieci zamykaj膮 si臋 w pokoju, rodzice w swoim 艣wiecie. Jest i na to recepta - na samotno艣膰 doros艂ych dobrze dzia艂a wzmocnienie wi臋zi w partnerem, rodzin膮 czy przyjaci贸艂mi. Intymne rozmowy, spotkania w gronie przyjaci贸艂 niweluj膮 poczucie pustki. Zaopatrzeni w dobre relacje rodzice s膮 w stanie odwa偶nie spojrze膰 na swoje emocje, uczucia, reakcje i w nich w艂a艣nie poszuka膰 rozliczenia si臋 z w艂asn膮 przesz艂o艣ci膮, ze zbuntowanym, poranionym nastolatkiem, kt贸ry wci膮偶 w nich siedzi.

     Po trzecie, pogodzenie si臋 z my艣l膮, 偶e przestali by膰 potrzebni nie jest 艂atwe. Cz臋sto rodzicom wydaje si臋, 偶e ich dziecko dostrzega w nich jedynie portfel. I mimo 偶e sygna艂y p艂yn膮ce z zewn膮trz mog膮 w takim przekonaniu utwierdza膰 doros艂ych, dziecko, bez wzgl臋du na wiek, postrzega膰 b臋dzie rodzic贸w jako bezpieczn膮 baz臋. W najtrudniejszych chwilach dziecka to rodzice b臋d膮 lotniskowcem, kt贸ry zapewni schronienie.

     Brak pos艂uchu czy pos艂usze艅stwa to kolejny problem, kt贸rego rodzice nie potrafi膮 rozwi膮za膰. Uciekaj膮 si臋 wtedy do systemu kar i nagr贸d, przykr臋caj膮 m艂odemu 艣rubk臋, ale efekt jest przeciwny do oczekiwanego. Im bardziej bowiem rodzice b臋d膮 wciska膰 w swoje ramy potomka, tym bardziej on b臋dzie te granice 艂ama膰. To czas, kiedy autorytaryzm po prostu trzeba odstawi膰 do lamusa, je艣li chcemy towarzyszy膰 nastolatkowi. Co wi臋cej, to jest dobry moment na autorefleksj臋. Mo偶e warto pos艂ucha膰 nastolatka, kt贸ry po na艂o偶eniu ograniczenia na korzystanie ze smartfona czy komputera, potrafi wykrzycze膰 rodzicowi prawd臋 (Tak?! A ty to mo偶esz ci膮gle siedzie膰 na laptopie?), nawet je艣li dotyczy ona obowi膮zk贸w s艂u偶bowych.

     Doro艣li oczekuj膮 od swoich latoro艣li, 偶e te b臋d膮 otwarcie opowiada膰 o swoich emocjach i uczuciach, a sami nie potrafi膮 przyzna膰 si臋 do strachu i l臋ku o w艂asne dziecko. To kolejna cecha rodzic贸w nastolatk贸w. Dr偶膮 ze strachu w obawie przed realizacj膮 najgorszych my艣li, kiedy dziecko wychodzi z domu, by spotka膰 si臋 ze znajomymi. Nie mog膮 zasn膮膰, kiedy m艂odzie偶 sp贸藕nia si臋 z powrotem, bo dobrze si臋 bawi w nocy u znajomych i nie patrzy na zegarek. A kiedy ju偶 kamie艅 z serca im spada, bo potomek wr贸ci艂 do domu ca艂y i zdrowy, zamiast powiedzie膰 mu, jak bardzo si臋 bali, daj膮 upust swojej frustracji i przerzucaj膮 na dziecko nieumiej臋tno艣膰 radzenia sobie z nieprzyjemnymi emocjami. A tak niewiele potrzebuj膮, kiedy czuj膮 narastaj膮cy w nich l臋k. Wystarczy przytulenie si臋 do ma艂偶onka, spacer z psem, mi艂a rozmowa z kim艣, kto jest obok. Wystarczy odrobina pozytywnych uczu膰 i poprawienie nastroju, a wzrost oksytocyny zadzia艂a jak machni臋cie czarodziejsk膮 r贸偶d偶k膮 i... l臋k zniknie.

     Zachowanie nastolatk贸w to test na cierpliwo艣膰 i wytrzyma艂o艣膰 nerwow膮 doros艂ych. Rodzicom po prostu puszczaj膮 nerwy, kiedy to, co m贸wi膮 b膮d藕 robi膮 ich nastoletnie dzieci, interpretuj膮 jako dzia艂anie ukierunkowanie przeciwko nim w艂a艣nie. A kt贸ry nastolatek, maj膮cy trudno艣ci z kontrol膮 emocjonaln膮, rozeznaniem we w艂asnej sytuacji i przewidywaniem konsekwencji swoich dzia艂a艅 艣wiadomie i celowo uderza w tych, przy kt贸rych czuje si臋 bezpiecznie? To problem rodzic贸w, kt贸rzy nadinterpretuj膮 zachowania m艂odzie偶y, zamiast wykorzysta膰 szans臋 na nauczenie swojego dziecka radzenia sobie z sytuacj膮 stresow膮. Wystarczy kilka g艂臋bszych wdech贸w, prosty komunikat, opisuj膮cy to, co si臋 dzieje z cia艂em, i pozycja siedz膮ca, by przywr贸ci膰 spok贸j rozmowy. T膮 dojrza艂o艣ci膮 powinni wykazywa膰 si臋 rodzice, bo ich dzieci jeszcze tej umiej臋tno艣ci nie posiadaj膮. I mimo 偶e wydaje im si臋, i偶 zbuntowany potomek odrzuca wszelkie rady i nauk臋, z tej z pewno艣ci膮 skorzysta. Je艣li rodzic nie z艂apie zdrowego dystansu, nie zmieni perspektywy, jego reakcje b臋d膮 wyolbrzymione.

     Traktowanie nastolatk贸w jak cykaj膮cych bomb to kolejna cecha rodzic贸w, ale r贸wnie偶 i innych doros艂ych. Rodzice maj膮 wra偶enie, 偶e st膮paj膮 po kruchym lodzie - nie s膮 w stanie przewidzie膰, kiedy ten p臋knie. Brak zaufania wobec m艂odych wynika nie tylko z automatycznego przypisywania nastolatkom sk艂onno艣ci do 艂amania zasad, nara偶ania si臋 na ryzyko czy przyjmowania postawy buntowniczej, ale r贸wnie偶 z projektowania przez doros艂ych w艂asnych do艣wiadcze艅 z okresu adolescencji. Pami臋膰 rodzic贸w nie b臋dzie im sprzyja膰, je艣li skupi膮 si臋 oni na swoich zranieniach z przesz艂o艣ci, z towarzysz膮cych tamtemu okresowi trudno艣ci, niepewno艣ci, samotno艣ci, agresji, napi臋cia, l臋k贸w, itd. Je艣li rodzice nie opatrz膮 ran swojemu wewn臋trznemu nastolatkowi, trudno b臋dzie im znale藕膰 wsp贸lny j臋zyk z dorastaj膮cym dzieckiem. A wystarczy tak niewiele. Uwa偶ne spojrzenie w siebie, akceptacja swoich wstydliwych stron, okazanie samemu sobie mi艂o艣ci i szacunku, a tak偶e pos艂anie u艣miechu to tego, kt贸ry w nas siedzi, jak i tego, kt贸rego codziennie mijam - w domu, w pracy, na ulicy. Nastolatkowie s膮 艂akomi szczerego i pe艂nego szacunku spojrzenia z towarzysz膮cym mu ciep艂ym u艣miechem. I jak pi臋knie potrafi膮 odwdzi臋czy膰 si臋 rozpromienion膮 twarz膮 i dobrym s艂owem (艢licznie dzi艣 pani wygl膮da!).

      Ostatnia kwestia, 艂膮cz膮ca rodzic贸w nastolatk贸w, to niezgodno艣膰 metod wychowawczych, zar贸wno w ma艂偶e艅stwie, jak i we wsp贸艂pracy ze szko艂膮. I tu przychodzi nam z pomoc膮 neurobiologia - m贸zg ludzki zdeterminowany jest prze偶yciami z dzieci艅stwa. Jako nastolatkowie do艣膰 cz臋sto zarzekali艣my si臋, 偶e nie b臋dziemy jak nasi rodzice, tymczasem biologia p艂ata nam figla, bo wz贸r rodzica, jaki zosta艂 zapisany w naszych m贸zgach, jest tym, kt贸rego sami do艣wiadczali艣my. Je艣li to sobie uzmys艂owimy, 艂atwiej nam b臋dzie zrozumie膰 samych siebie i swoich rodzic贸w. Nikt bowiem nie rodzi si臋 rodzicem. Nie trzeba te偶 by膰 rodzicem doskona艂ym. Nasze dziecko bowiem potrzebuje jedynie wystarczaj膮co dobrego rodzica. I warto pami臋ta膰, 偶e kochaj膮cy rodzic to m膮dry rodzic. Taki, kt贸ry poszukuje, taki, kt贸ry pyta, i taki, kt贸ry chce s艂ucha膰. 

* * *

     Mo偶na widzie膰 szklank臋 do po艂owy pust膮, a mo偶na zobaczy膰 t臋 sam膮 szklank膮 do po艂owy pe艂n膮. Okres adolescencji jest trudny dla nastolatka i dla jego rodzic贸w, ale dobrze prze偶yty przynosi r贸wnie偶 doros艂ym pi臋kne dary. To taka druga szansa dla rodzic贸w, bo refleksyjne i 艣wiadome towarzyszenie nastolatkowi daje doros艂emu wiele: i 艂agodniejsze przechodzenie przez kryzys wieku 艣redniego, i rozeznanie we w艂asnym dzia艂aniu (rozw贸j zawodowy, ustalenie kierunk贸w zmian, wytyczenie nowych, ambitnych cel贸w), i wzmocnienie wi臋zi z ma艂偶onkiem (bo kto lepiej zrozumie, jak nie drugi rodzic, przechodz膮cy trudny okres nastolatka), a nawet przeciwdzia艂anie syndromowi pustego gniazda, samotno艣ci, roz偶alenia, frustracji czy depresji.

     Kalkulacja jest prosta - je艣li z mi艂o艣ci膮, akceptacj膮 i szacunkiem wobec nastolatka przejdziemy jako rodzice (i jako nauczyciele te偶!) ten trudny okres, wi臋cej dostaniemy ni偶 stracimy!

Co zatem czyni膰?

Uwolnij swojego wewn臋trznego nastolatka,
by da膰 wolno艣膰 temu, kt贸ry potrzebuje Twojej mi艂o艣ci, akceptacji, szacunku.
I po prostu... b膮d藕 馃槉

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Zas艂ona dymna i kamufla偶, czyli jak przemyci膰 pewne tre艣ci 馃槑 O grze miejskiej, polskim, matematyce i nie tylko...

呕ycie pisze najlepsze scenariusze... - "Kurier" w re偶. W. Pasikowskiego

Porozmawiaj ze mn膮 o..., czyli przed艣wi膮teczny maraton kr贸tkich film贸w animowanych (1)